Ce este Tehnologia Modei? Definitie, exemple si rolurile sale

In ultimii cinci ani, „tehnologia modei” a captat imaginatia lumii. La apogeul sau in 2016-2017, tehnologia modei a fost o miscare in moda cu mii de grupuri de intalniri si startup-uri tehnologice de pe tot globul.

Cunoscuta si sub denumirea de fashion tech sau „fashtech”, miscarea a atins un hype atat de mare incat au aparut „gurus”, numind tendinta „o industrie proprie care intr-o zi va prelua industria modei”.

Aproape un deceniu mai tarziu, intrebarea ramane: „Ce este tehnologia modei?”

Ce este Tehnologia Modei?

Tehnologia modei este un termen generic care descrie tehnologiile inovatoare pe care industria modei le adopta si le implementeaza in mai multe domenii, de la achizitionarea de materiale pana la designul modei, productie, transport si vanzare cu amanuntul.

In termeni simpli, tehnologia modei nu este altceva decat instrumente (cai mai bune) pe care industria modei le foloseste pentru a imbunatati productia si consumul de moda.

Instrumentele moderne includ AI in designul modei, imprimante 3D in loc de masini de cusut, alternative din piele de laborator in loc de piele animala, scanere corporale in loc de banda de masurare, realitate augmentata si VR pentru vanzarea cu amanuntul si multe altele.

Date

In 2010, majoritatea caselor de moda existau si functionau offline.

Industria modei s-a luptat sa adune date despre consumatori pentru a reduce risipa si pentru a optimiza productia si vanzarea cu amanuntul.

In zilele noastre, majoritatea afacerilor de moda combina elementele online cu cele offline.

Datele online, colectate prin algoritmi „de ultima generatie”, permit marcilor sa opereze mai eficient domeniul fizic.

Proiecta

Tehnologia se afla in centrul majoritatii proceselor de co-creative din moda.

Cu ajutorul materialelor inovatoare si a instrumentelor moderne, designerii creeaza stiluri si piese care sunt imposibil de realizat cu instrumente clasice.

Apoi, aparitia inteligentei artificiale ii ajuta pe designeri sa amestece materiale, culori si modele in moduri care sa atraga clientii.

AI ii ajuta, de asemenea, pe designeri sa-si dea seama ce doresc clientii cu mult timp inainte.

Dar tehnologia in design ii ajuta nu numai pe designeri, ci si pe consumatori.

Internetul si retelele sociale le permit sa spuna marcilor ce articole sa proiecteze, sa produca si sa vanda.

Cu amanuntul

„Comertul electronic este doar un moft. Nu va functiona niciodata, deoarece oamenii trebuie sa atinga hainele inainte de a cumpara,”

In prezent, unele dintre cele mai de succes piete online, cum ar fi NET-A-PORTER si Farfetch, sunt in fruntea inovatiei tehnologice.

Tehnologia le permite sa acceseze retelele sociale existente si comunitatile care au o idee similara.

De exemplu, „Stylitics”, un startup din domeniul tehnologiei modei, permite pietelor sa urmareasca cat de des poarta cumparatorii imbracaminte.

Un alt startup, „MinX1”, a introdus in moda modelul de afaceri de schimb si economisire.

Utilizarea tehnologiei in moda marcheaza, de asemenea, inceputul utilizatorilor imputerniciti, deoarece startup-urile realizeaza seturi mari de date utile.

De exemplu, „Stylitics” vinde date granulare ale consumatorilor inapoi marcilor.

In mod similar, „Shop It To Me” foloseste preferintele clientilor pentru a le trimite informatii personalizate de vanzare.

Vedem ca „algoritmi de curatare” si „platforme de descoperire” se unesc pentru a crea o noua era a motoarelor de recomandare incorporate direct in magazinele online.

Dovada consumatorului

Moda si tehnologia au fost intotdeauna o potrivire excelenta.

Pentru o data, ambele industrii sunt orientate spre viitor.

Apoi, ambele sunt foarte concentrate pe consumator.

Si atunci cand sunt combinate, produsele rezultate atrag foarte mult segmentul mai tanar de consumatori de moda.

Social Media

Un alt aspect mai putin discutat al tehnologiei modei este impactul retelelor sociale si modul in care aceasta a deschis deschiderea in intreaga industrie.

In trecut, singura modalitate de a face parte din industrie era sa cunosti sau sa lucrezi cu un creator de moda aflat pe drumul ei.

Sau sa locuiesti intr-un oras precum Londra, New York sau Paris si sa lucrezi la o casa de publicatii de moda sau o firma de relatii publice.

In zilele noastre, bloggerii si celebritatile SM ocupa primele randuri la Saptamanile Modei si colaboreaza cu marci de moda proeminente.

Cu toate acestea, incercarea de a oferi tehnologiei modei o definitie cuprinzatoare si completa continua.

Opiniile expertilor despre tehnologia modei

Expertii sunt de acord ca tehnologia modei este un termen care incapsuleaza utilizarea tehnologiei emergente de catre industria modei:

„Tehnologia ar putea insemna o experienta de cumparare unica si convenabila. Ar putea insemna modalitati de a dobandi clienti. Ar putea fi un canal de distributie si o buna practica in ceea ce priveste livrarea unui produs. Ar putea fi design sau stiinta materialelor.”

explica Charlie O’Donnell, fondatorul Brooklyn Bridge Ventures si extraordinarul VC.

„Tehnologia inseamna folosirea cunostintelor stiintifice pentru a rezolva o problema; in moda, tehnologia acopera fiecare instrument imaginabil pe care l-ar putea folosi: nanotehnologie pentru a imbunatati materialele, algoritmi pentru a imbunatati cumparaturile online sau realitate augmentata pentru a face publicitate si a ghida clientii.”

completeaza Hilary Peterson, VP Business Development la Lyst.

„Tehnologia modei este spatiul in care tehnologia si moda se imbina. Este utilizarea tehnologiei moderne pentru a crea modalitati noi de a cumpara, de a comercializa, de a educa si de a experimenta moda.”

adauga Jennifer Margolin, fondatoarea Social Edge Summit.

„Tehnologia modei poate fi o disciplina care ii invata pe studenti cum sa foloseasca tehnologia in moda. Dar, poate fi, de asemenea, o companie care inoveaza in moda, operand intr-o verticala a modei.”