Cand spunem ca ceva este organic, de obicei ne referim ca a fost creat intr-un mod care functioneaza si beneficiaza de mediul natural din care a fost obtinut – iar produsele de frumusete organice nu difera prin aceea ca evita substantele chimice dure, pesticidele si ingrasaminte cand vine vorba de lista de ingrediente. Dupa cum subliniaza Lord Newborough, „Strict vorbind, ce inseamna, potrivit Asociatiei Soil, cu care suntem certificati ca marca de ingrijire a pielii si, de asemenea, ca proprietate:
„Cand cumperi un produs de frumusete certificat organic, poti fi sigur ca contine:
- Fara ingrediente MG (modificate genetic).
- Fara substante chimice controversate
- Fara parabeni sau ftalati
- Fara culori sintetice, coloranti sau parfumuri.
- Fara nanoparticule
- Ingrediente certificate de ulei de palmier durabil
- Ambalaje reciclate si reciclabile acolo unde este posibil
- Si ca nu s-a facut nicio testare pe animale la fabricarea produsului” (prin Asociatia Solului)
„Suntem organic la Rhug de 22 de ani si este in ADN-ul nostru si in tot ceea ce facem. Cand a fost creat brandul, ne-am dorit sa fie organic, da, dar si sustenabil. Folosim ingrediente din surse locale si folosim cat mai multe ingrediente organice si salbatice pe care le-am procurat din mosie, astfel incat produsele noastre sa fie cat mai „locale”! Ne dorim ca clientii nostri sa fie asigurati de calitatea si provenienta ingredientelor pe care le punem in produse si pe care le pun pe pielea lor.
Deci, unde devin lucrurile complicate? Desi exista acreditari pentru produsele ecologice (Soil Association fiind principalul certificator din Marea Britanie), exista o mica lacuna atunci cand vine vorba de produsele de infrumusetare. Acolo unde alimentele ecologice trebuie masurate in raport cu reglementarile stricte ale UE, produsele de infrumusetare nu sunt respectate la acelasi standard legal. Asadar, marcile se pot eticheta pe ei insisi si produsele lor ca fiind „organice” sau „naturale”, indiferent daca folosesc sau nu astfel de ingrediente.
„Cred ca exista o multime de afirmatii facute de marci in legatura cu faptul ca sunt naturale, ecologice, ecologice sau constiente de mediu – atunci cand nu sunt niciunul dintre aceste lucruri”, adauga Lord Newborough. „Consumatorii trebuie sa se uite pentru a vedea daca afirmatiile facute de un produs sau de o marca sunt sustinute de certificare, pe spatele containerului sau cuantificate in termeni procentuali clar definiti.
„Certificatiile de care trebuie sa tineti cont includ Cosmos Organic, Cosmos Natural, Leaping Bunny (fara cruzime) si Vegan Trademark (daca acest lucru va preocupa). Acestea sunt „stampile Rolls Royce” si sunt atent examinate de organismele de certificare. Asa ca, atunci cand mergi sa-ti cumperi produse de ingrijire a pielii, citeste despre brand, nu-ti fie teama sa pui intrebari si sa cauti aceste simboluri pe produse.
Lord Newborough subliniaza, de asemenea, conceptiile gresite cu privire la produsele ecologice – si anume ca acestea sunt de proasta calitate in comparatie cu alternativele non-ecologice. „De asemenea, as spune ca clientii pot crede uneori ca, cumparand frumusete organica, fac compromisuri in ceea ce priveste rezultatele – nu asa! Noua generatie de produse sunt de inalta performanta, sunt determinate de rezultate si fac mai bine pentru planeta.’
Frumusetea organica este durabila?
Preocuparea frumusetii organice pentru aprovizionarea cu ingrediente il face un candidat principal pentru durabilitate. „In frumusete, un brand care se angajeaza in aprovizionarea etica a ingredientelor este unul dintre cele mai importante semne ale unei companii sustenabile si etice”, spune Lord Newborough.
Marcile care produc produse de infrumusetare organice se vor concentra pe utilizarea ingredientelor curate, care nu sunt toxice, dar acesta este doar un aspect care poate face ceva durabil. „Frumusetea durabila acopera multe lucruri – ambalaje reciclabile, productie cu deseuri reduse si ingrediente din surse etice. Ambalajele din plastic, cu exceptia cazului in care sunt reciclate, sunt cu siguranta un nu, in timp ce ambalajele reciclabile, cum ar fi sticla sau plasticul reciclat (PCR) sunt o alegere mai buna. De asemenea, este important sa reduceti deseurile inutile pentru a evita trimiterea lucrurilor la groapa de gunoi. Frumusetea durabila va folosi, de asemenea, cat mai multe ingrediente de inalta performanta, din surse locale, pentru a reduce milele aeriene si pentru a imbunatati amprenta de carbon a marcii (desigur, pentru noi, este important sa fie fabricat in Marea Britanie).’
Produsele ecologice, prin definitie, isi propun sa fie mai amabile cu planeta si cu locuitorii sai, dar este doar o piesa dintr-un puzzle mult mai mare atunci cand vine vorba de o foaie de parcurs de sustenabilitate. Si cand marcile pot pretinde ca sunt organice cand, in realitate, folosesc foarte putine ingrediente organice, eticheta devine parte a unei campanii de spalare ecologica in care marcile sugereaza ca produsele lor sunt mai bune pentru planeta, cand in realitate fac foarte putina diferenta. Nu toate produsele descrise ca „ecologice” sunt sustenabile, dar daca sunt organice (si certificate) pot contribui la o strategie de durabilitate mult mai larga.
Care sunt argumentele pro si contra?
Pentru Rhug Wild, exista o lista intreaga de beneficii care vin cu un sistem de agricultura ecologica si din surse locale. „Cu Rhug Wild Beauty, intregul criteriu a fost sa cream ceva care sa fie de inalta performanta, lux si totusi durabil. Unicitatea Wild Beauty este ca foloseste multe ingrediente din domeniul nostru organic extins, care nu sunt contaminate incrucisat de ingrasaminte si spray-uri pe baza de ulei, recoltate si hranite manual intr-un mediu lipsit de poluare din Tara Galilor de Nord. Putem identifica o grila de referinta de unde provin ingredientele noastre si avem posibilitatea de a folosi multe ingrediente benefice disponibile pe Rhug Estate – cum ar fi ovaz organic, apa de izvor, miere si ceara de albine produse de albinele noastre.’
In ceea ce priveste dezavantajele, problemele mentionate anterior in legatura cu certificarea si afirmatiile marcii pot reprezenta o mica problema pentru clientii care doresc sa utilizeze produse cu adevarat organice. „Din pacate, exista o lista lunga de ingrediente controversate in ingrijirea pielii”, adauga Lord Newborough. „Cel mai important punct este sa cautati certificare, cum ar fi Asociatia Solului, daca doriti sa fiti complet sigur de ceea ce cumparati”.
Mai multe marci ar trebui sa devina organice?
In acest sens, Lord Newborough este plin de speranta. „Piata se va realinia foarte rapid de acum pana in 2025. Sustenabilitatea in frumusete devine din ce in ce mai mult o prioritate a consumatorilor de pe tot globul, multi alegand sa cumpere mai putine produse din plastic si asteapta ca marcile sa-si faca produsele mai sustenabile – iar acest lucru a fost subliniat de catre pandemia.
„Aceasta asteptare impinge marcile de frumusete catre noi inovatii durabile, cum ar fi frumusetea fara apa, upcycling, neutralitatea carbonului si solutii de ambalare reutilizabile sau reincarcabile. Cresterea produselor curate si durabile de frumusete va varia de la o tara la alta din lume, dar ritmul schimbarii se va accelera pe tot globul, odata cu cererea in Australia si China (inclusiv in alte tari din Extremul Orient), SUA fiind liderul.