Care este impactul social media asupra fast fashion? O investigatie

Retelele de socializare joaca un rol major in generarea tendintelor in viata noastra de zi cu zi. Odata cu cresterea modei rapide, retelele sociale au contribuit in mod indisolubil la natura rapida a industriei modei actuale. Cu ani in urma, industria avea doar doua colectii pe podium in calendarul anual de moda.

Astazi, asistam la branduri care prezinta 52 de colectii intr-un an, ceea ce inseamna o noua colectie in fiecare saptamana. In plus, odata cu ascensiunea retelelor sociale, tendintele modei se misca intr-un ritm mult mai rapid decat in ​​trecut. 

Retelele de socializare au contribuit la supraconsumul in ultimii ani. Cresterea numarului de cumparaturi si videoclipuri de incercare cu hashtag-uri in tendinte pe retelele de socializare a dus la cresterea numarului de cumparaturi pe masura ce tendintele se schimba rapid (AKA ultra-rapid fashion). In timp ce moda rapida se misca deja intr-un ritm rapid, moda ultrarapida incurajeaza cumpararea si purtarea de haine ieftine de la marci precum Shein, Fashion Nova, Princess Polly si renuntarea la acestea dupa doar cateva purtari. Aceste marci au preluat modelul de afaceri fast fashion si l-au marit de aproape zece ori. Odata cu cresterea tacticilor de marketing si a colaborarilor cu influenti, cresterea brandurilor de moda ultra-rapida a crescut exponential. 

In timp ce multi influenti de moda cumpara produse si creeaza videoclipuri in primul rand pentru YouTube, Instagram si TikTok, cei mai mari influenti sunt platiti de marcile mentionate pentru a promova si a vinde produse. Influentii de moda pot castiga oriunde intre 30.000 – 100.000 pe an, promovand produse prin platformele alese. Astfel, brandurile sunt indirect capabile sa ajunga la un public mai mare, prin intermediul unei retele de influentatori.

Pe masura ce modelele de consum continua sa creasca, marci precum Shein, Fashion Nova si Princess Polly vizeaza acum un public foarte impresionabil (Gen. Z) prin intermediul retelelor sociale. Shein este cu siguranta cea mai populara, in prezent evaluata la 100 de miliarde de dolari.

Adesea, influencerii si tinerii pasionati de moda cumpara articole in vrac de la branduri de moda rapida doar pentru a le revinde la un pret mult mai mare pe Depop, ThreadUp, Poshmark si alte platforme de revanzare de moda. Aceste site-uri web sunt in plina expansiune cu persoane care au misiunea de a vinde produse supra-aprovizionate, articole care sunt „noi cu etichete” sau articole care au fost purtate doar o data sau de doua ori, pe masura ce consumatorii trec la articolul la moda din aceasta saptamana.

Cum a inceput YouTube tendinta vanzarilor de imbracaminte

In timp ce platformele sociale mai noi, cum ar fi Instagram si TikTok, joaca un rol major in promovarea tendintelor modei, platforma OG pentru a determina consumatorii sa faca cumparaturi a fost YouTube. Lansat in 2005, primii jucatori de pe YouTube au inceput sa produca videoclipuri de transport, iar aceasta tendinta a devenit incet-incet atat de populara incat creatorii de continut au inceput sa le reproduca in intreaga lume.

In multe cercuri, repurtarea a fost tabu. Vedetele, in special, nu au indraznit niciodata sa fie vazute purtand aceeasi tinuta de doua ori! Cresterea retelelor sociale nu a facut decat sa amplifice problema. Potrivit organizatiei caritabile din Marea Britanie Barnados, 25% dintre oameni se simt jenati sa repete aceeasi tinuta, cu 37% intre 16-24 de ani. Din fericire, exista multe persoane care lucreaza pentru a combate aceasta problema, iar #OutfitRepeater a devenit un hashtag in tendinte, cu un total de 50.000 de postari pana acum. 

Care este viitorul social media in industria modei?

In ciuda impactului negativ al retelelor sociale asupra industriei modei, aceasta a incurajat, de asemenea, durabilitatea si practicile etice in moda. In timp ce exista un numar tot mai mare de influenti ai modei rapide, comunitatea slow fashion a crescut si ea. Cu toate acestea, spre deosebire de cei care influenteaza fast fashion, comunitatea slow fashion incurajeaza practicile etice in industria modei, inclusiv impartasirea de stiri despre politici, salarii, facturi si modificari necesare pentru a remedia efectele daunatoare cauzate de marcile de fast fashion. Comunitatea slow fashion creeaza, de asemenea, continut care se bazeaza pe economisirea, repararea si achizitionarea de piese de buna calitate. 

Acest lucru este important deoarece permite creativitatii sa joace un rol in vietile noastre mondene. In loc sa cumpere un articol nou, comunitatea slow fashion incurajeaza individul sa fie modern, fara a-si deteriora soldul bancar sau planeta. Repurtarea articolelor si chiar repetarea tinutelor permit modei sa fie mai umana. Acesta permite unui articol sa fie explorat creativ si purtat in mai multe moduri. In plus, comunitatea slow fashion invata abilitati valoroase precum economisirea si upcycling-ul cu sfaturi simple de bricolaj.

Desi moda este adesea minimalizata de mase ca fiind pur si simplu stralucitoare si plina de farmec, ea joaca un rol major in intelegerea modului in care consumul ne guverneaza viata de zi cu zi. Retelele de socializare si-au integrat cu siguranta drumul in vietile noastre, dar este posibil sa invatam despre moda lenta, sa practicam consumerismul constient si sa lucram catre un viitor mai curat, in care sa nu judecam oamenii pentru ca isi repurtau tinutele, unul in care incurajam calitatea in detrimentul cantitate si unul care respecta planeta.